top of page
M6 autópálya Szekszárd-Bóly szakasz

tanulmány-, engedélyezési, kiviteli, tender-, építési és megvalósulási terv

 

Az M6 autópálya tényleges tervezését megelőzően több tanulmány és megvalósíthatósági vizsgálat készült. Ilyen volt – többek között – a VÁTI által 1998-ban készített területrendezési tanulmány is, amely alapvetően meghatározta a Helsinkiben elhatározott európai V/C folyosó elemeként az M6 autópálya nyomvonalát, egyben javaslatot tett az új határátkelő helyére is. A VÁTI igen összetett és széleskörűen egyeztetett vizsgálatok alapján – több változat értékelését követően – tette meg javaslatát ezen igen fontos hálózati elem nyomvonalára.

 

A tanulmányterv alapján jóváhagyott nyomvonalra 2003-ban kezdődött meg az engedélyezési és kiviteli tervek, majd 2007-ben a Szekszárd-Bóly szakasz kivitelezésének indulásával az építési tervek készítése. E majdnem 50 km autópályát 2010 márciusában adták át a forgalomnak.

 

A pálya nyomvonala két igen eltérő tájegységen halad keresztül, Szekszárd-Bátaszék között a Sárközön – síkvidéki autópálya – míg Bátaszéktől kezdődően a Geresdi-dombságon – dombvidéki autópálya.

Bátaszékig 3 csomópont létesült – Szekszárd-Kelet, Szekszárd-Dél és Bátaszék – és egy egyszerű pihenő – Sárközi pihenő. A szakasz legjelentősebb műtárgya a Sió csatorna felett épült meg.

Bátaszéken került kialakításra a teljes szakasz üzemelését biztosító Mérnökségi telep. Itt kapott helyet a Geresdi-dombságot átszelő alagút-lánc irányító központja is, ahol 24 órás szolgálat figyeli és ellenőrzi a forgalmat és a létesítményeket. A láncot 4 pár alagút és 3-3 nagyobb völgyhíd alkotja.

Ezen a szakaszon található az Ország második leghosszabb hídja, a Szebényi-völgyhíd (~870m). Az 57sz. fút csomópontjáig – Mohács és Bóly csomópontja – további 2 völgyhídon haladhatunk át a Csele-patak völgye és a Hímesházi-árok völgye felett.

 

A határcsatlakozás nélkül üzemelő M6 – és az M60 – autópálya közvetlen kapcsolatot teremt Budapest, Dunaújváros, Dunaföldvár, Paks, Tolna, Szekszárd, Bátaszék, Bóly és Pécs városok között. Közvetett gyorsforgalmi kapcsolatot biztosít Solt, Baja és Mohács városoknak valamint a szekszárdi és a villányi borvidékeknek.

 

A tervezési folyamatokban több száz mérnök és technikus vett részt az UNITEF-83 Zrt. generáltevékenysége alatt és tervezése mellett alvállalkozásban.  

 

Projektvezető: Major Gábor

 

A csomóponti ábrák a megépült helyszínekre kalauzolják el.
bottom of page