M85 Sopron elkerülő alagút

Engedélyezési terv

Az M85 gyorsforgalmi út Csorna II. – Sopron, országhatár közötti szakasz, Sopront észak-keletről kerülő szakaszán közúti alagút létesítése válik szükségessé az adott domborzati, beépítettségi viszonyok és első sorban környezetvédelmi – Natura 2000-es terület - szempontok miatt. Az alagút járatai negyedidőszaki meszes és bádeni agyagos összletet, negyedidőszaki homok, cementált homok, homokkő, valamint cementált konglomerátum, mészhomok, finomszemcséjű homokkő rétegeket harántolnak 4,8-36,4 m takarás mellett. Az alagút két járattal készül, járatonként két forgalmi sávot foglalnak magukba. A alagútban járatonként kettő vészátjáró készül. A folyó alagútjáratok a gyengébb kőzetben ellenbolttal, míg a jobb minőségű kőzetben ellenbolt nélkül készülnek. Az alagutakhoz, annak északi portáljánál energiaközpont csatlakozik. A járatok nyitott és zárt építési móddal készülnek, ahol a nyitott építésű szakasz hossza 37,7 m és 20,6/28,85 m, zárt építésű szakasza hossza a bal járat esetében 728,85 m és a jobb járatnál 737,10 m. A zárt építésű szakaszok gépesítéssel támogatott fejtési technológiával készülnek hegesztett hálóval és ívtámmal erősített lövelltbetonos biztosítással szükségszerinti horgonyzással. Az ideiglenes biztosítás védelme alatt készül el az alagútjáratok vízelleni PE alapú ernyőszigetelése, majd a monolit vasbeton falazata.

 

Tervezett építmények:  

- alagút hossza:                                      780,0 m,

- alagút szabad szelvényének mérete:     71,26- m2

- alagút fejtési szelvényének mérete:       112,1 m2

 

Tervezők: Grabarits József irodaigazgató, Laufer Imre tervező, Káposztás Zoltán tervező