top of page
Szolnok állomás utasaluljáró rekonstrukciója

Engedélyezési-, kiviteli- és tender terv

 

Tervezési feladatunk az állomás átalakításához kapcsolódóan a meglévő utas- és postai aluljárók átépítése és felújítása volt.

A négyszintes (pince+földszint+2 emelet), Felvételi épület Schneller Vilmos építész tervei alapján 1975-ben épült. Az épület részben alápincézett, vasbeton pillérvázas szerkezetű, helyszíni monolit vasbeton gerendákkal, falakkal, födémekkel és előregyártott vasbeton födémpanel szerkezetekkel. Az utas csarnok tetőszerkezete acél tartórács. Az átalakítás célja a felvételi épület teljes funkcionális átalakítása, a közlekedőrendszerének megújítása (akadálymentesség), valamint ezekkel egyidejűleg és összhangban a földrengés vizsgálatból adódó épületszerkezeti megerősítések beépítése. A földrengés hatásainak vizsgálata alapján az épület meglévő merevítő rendszere megerősítésre szorult.

Az állomás vasúti csomóponti szerepe miatt szükséges volt az egyes peronfedések helyett összefüggő, a modern utasszállító szerelvények hosszához igazított vágányfogadó csarnok és azt kiegészítő perontetők építése, ezért a pályaudvar utasforgalmat bonyolító A-F peronjai új fedést kapnak. Az új, acélszerkezetű, nagy alapterületű vágányfogadó csarnok a B-F peronokat fedi a 14-22 raszterek között, a felvételi épület tengelyében. A tetőszerkezetet cölöpalapozású "kétlábú” vasbeton pillérek támasztják alá.

Szolnok vasútállomás központi utasaluljárója az 1960-70-es évek fordulóján épült és a mai napig is üzemel. A három szakaszból álló műtárgy a Jubileum teret köti össze a Felvételi épülettel (annak pinceszintjéhez csatlakozva), illetve a vasúti peronokkal (A-F j. peronok). A monolit vasbeton zárt keretszerkezetű aluljáró felett átépülnek a vasúti vágányok, a peronok, valamint acélszerkezetű peroncsarnok készül a vágányok és a peronok központi részén. Az akadálymentes utasközlekedés céljából peronkapcsolatonként új liftek (8 db), mozgólépcsők (12db) és lépcsők (7db) létesülnek. Ehhez az aluljárók peronszakaszait teljes egészében át kell építeni. Az ütemezett építés miatt a vágányok alatti meglévő-megmaradó keretszakaszok felújításra kerülnek.

A postai aluljáró az állomásépülettel és a központi utasforgalmi aluljáróval együtt épült és a mai napig is üzemel. A műtárgy egy fő - közműalagúttal egybeépült - szakaszból, és 7 db rámpából áll. A monolit vasbeton zárt keretszerkezetű aluljáró és a tőle fallal elválasztott közműalagút felett átépülnek a vasúti vágányok.

 

Statikus tervezők: Tomasovszki János, Halwax András, Csikász Gábor, Bartus Róbert

bottom of page