top of page
Szolnok vasúti csomópont

Engedélyezési, kivitelezési és tender tervek, környezeti hatástanulmány, szabályozási terv módosítás, Európai Uniós irányelvek szerinti tanúsítás (NoBo)

Szolnok vasútállomás Magyarország egyik legterheltebb vasúti csomópontja. Mind teher- , mind személyforgalmi szempontból a keleti országrész kulcsfontosságú eleme. A csomópontot legutóbb az 1970-es években korszerűsítették, így a megváltozott forgalmi, menetrendi igények szerinti átépítés, a vasúti és utasforgalmi infrastruktúra megújítása mára szükségessé vált. A vasútállomást jelenleg 4 vasútvonal érinti, amelyből 2 a IV. és V. transzeurópai vasúti folyosó részét képezi és az emelt sebesség – 160 km/ó – elérését biztosító fejlesztések szakaszosan folynak. 

Az állomás rekonstrukciós terveit a csatlakozó hálózat fejlesztéséből, valamint Budapest és agglomerációs körzetének tervezett elővárosi közlekedésfejlesztéséből eredő feladataira figyelemmel kellett elkészíteni. A tervezési projekt keretében elkészültek Szolnok állomás magasépítési létesítményeinek rekonstrukciós tervei. Megtervezésre került a mai igényeknek megfelelő személyszállítási infrastruktúra, valamint az utasforgalmi létesítmények akadálymentes megközelítését szolgáló létesítmény együttes. Az elővárosi szerelvények - hagyományos személykocsik, illetve villamos motorvonatok - részére egy olyan műszaki előkészítő bázis tervei készültek el, amely a csatlakozó vonalakon jelenleg és a távlatban várhatóan közlekedő személykocsik karbantartását, előkészítését a mainál korszerűbb körülmények között teszi lehetővé. A pályakapacitás bővítésével a vasúti pálya és kapcsolódó szakágak – felsővezeték, biztosító berendezés, energiaellátás, biztonságtechnika, közművek - létesítményeinek tervei is elkészültek.

Magasépítési szakágban kiemelt jelentőségű volt az 1975-ben Ybl-díjjal elismert Felvételi épület rekonstrukciójának megtervezése. Az épület kubatúráját megtartva a XXI.század igényeinek megfelelően kerültek kialakításra az utasforgalmi, kereskedelmi és üzemi funkciók. Külön nehézséget jelentett a rendkívüli személy- és áruforgalmat lebonyolító állomás vezérlő épületének (Pagoda) átépítési terveinek kidolgozása, hiszen az irányító funkciókat a rekonstrukció során, üzem alatt is biztosítani kell.

A tervek teljes mértékben összhangban vannak az Európai Úniós irányelvekkel, hiszen az engedélyezési tervek TSI szerinti tanúsítása megtörtént, egyik elsőként a hasonló volumenű tervezési projektek között.

A tervezési feladatot az UNITEF-83 Zrt. vezette tervező Konzorcium (konzorciumi tag: FŐMTERV Zrt.) végezte 2013-2015. között. A tervezés megrendelője a NIF Zrt. volt.

Projektvezető: Herpai László

Magasépítési vezető tervező: Naszády Gábor  

bottom of page