M6 autópálya alagútlánc Bátaszék-Véménd között
tanulmány-, engedélyezési, kiviteli és megvalósulási tervek
Az alagutak kiviteli terveinek elkészítését igen sokrétű előtanulmányok és széleskörű egyeztetések előzték meg. Az M6 autópálya tervezett nyomvonala Szekszárd és Bóly közötti szakaszon 4 alagúttal – A-B-C-D – harántolja a Mecsek lábánál elhelyezkedő geresdi dombokat.
Az alagutak, irányonkénti járatokkal kerültek tervezésre, a járatok közötti tengelytávolsággal. A forgalmi űrszelvény járatonként két forgalmi sávot tartalmaz, korlátlan használatú.
Az „A” jelű alagút középtáján, mindkét járatban a külső oldalon egy-egy biztonsági leállóöböl létesült Az előírásoknak megfelelően az „A” alagútban további három vészátjáró található még a járatok között. Az alagutak hosszát illetően a „C” alagútban került kialakításra még két vészátjáró. A „B” és „D” alagút hosszát tekintve, a járatok közötti átjárást nem kell biztosítani.
Az átvezetendő autópálya forgalmi igényeinek megfelelően az alagútba beépítendő vezetékek, szellőzés, jelzőrendszerek, közlekedési táblák, stb. elhelyezését is megfelelő kerezstmetszettel kellett biztosítani.
Az alagút lánc teljes hosszában kiépült a közlekedők biztonságát szolgáló kommunikációs rendszerek – segélykérő fülkék, vészjelzés lehetőségek, menekülési útvonalat jelzések, tűzoltóvíz hálózat és tűzcsap rendszer, kommunikációs hálózat, szellőző rendszer és kommunikációs hálózatok elérhetősége. Az alagutak tervezett szerkezete és építési technológiája eltért a nyitott és zárt módszerrel építendő szakaszokon. A zárt építésű szakasz a NÖT alagútépítési módszerrel épült meg, amely a legkülönbözőbb kőzetek (köztük laza, üledékes talajok), városok beépített körülményei között is bizonyította alkalmasságát. A nyílt építésű szakaszok – mint azt a neve is mutatja – nyílt munkatéren, monolit vasbeton szerkezetből kerültek megépítésre. A szerkezet teljes külső kialakítását követően a természetes domborzati viszonyok visszaállításra, a szerkezetek eltakarásra kerültek.
A forgalom számára 90 km/h sebességkorlátozás van érvényben az alagútlánc teljes hosszában.
Felelős tervező: Grabarits József