![]() | ![]() | ![]() |
---|---|---|
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
M6 autópálya Szekszárd-Bóly szakasz
tanulmány-, engedélyezési, kiviteli, tender-, építési és megvalósulási terv
Az M6 autópálya tényleges tervezését megelőzően több tanulmány és megvalósíthatósági vizsgálat készült. Ilyen volt – többek között – a VÁTI által 1998-ban készített területrendezési tanulmány is, amely alapvetően meghatározta a Helsinkiben elhatározott európai V/C folyosó elemeként az M6 autópálya nyomvonalát, egyben javaslatot tett az új határátkelő helyére is. A VÁTI igen összetett és széleskörűen egyeztetett vizsgálatok alapján – több változat értékelését követően – tette meg javaslatát ezen igen fontos hálózati elem nyomvonalára.
A tanulmányterv alapján jóváhagyott nyomvonalra 2003-ban kezdődött meg az engedélyezési és kiviteli tervek, majd 2007-ben a Szekszárd-Bóly szakasz kivitelezésének indulásával az építési tervek készítése. E majdnem 50 km autópályát 2010 márciusában adták át a forgalomnak.
A pálya nyomvonala két igen eltérő tájegységen halad keresztül, Szekszárd-Bátaszék között a Sárközön – síkvidéki autópálya – míg Bátaszéktől kezdődően a Geresdi-dombságon – dombvidéki autópálya.
Bátaszékig 3 csomópont létesült – Szekszárd-Kelet, Szekszárd-Dél és Bátaszék – és egy egyszerű pihenő – Sárközi pihenő. A szakasz legjelentősebb műtárgya a Sió csatorna felett épült meg.
Bátaszéken került kialakításra a teljes szakasz üzemelését biztosító Mérnökségi telep. Itt kapott helyet a Geresdi-dombságot átszelő alagút-lánc irányító központja is, ahol 24 órás szolgálat figyeli és ellenőrzi a forgalmat és a létesítményeket. A láncot 4 pár alagút és 3-3 nagyobb völgyhíd alkotja.
Ezen a szakaszon található az Ország második leghosszabb hídja, a Szebényi-völgyhíd (~870m). Az 57sz. fút csomópontjáig – Mohács és Bóly csomópontja – további 2 völgyhídon haladhatunk át a Csele-patak völgye és a Hímesházi-árok völgye felett.
A határcsatlakozás nélkül üzemelő M6 – és az M60 – autópálya közvetlen kapcsolatot teremt Budapest, Dunaújváros, Dunaföldvár, Paks, Tolna, Szekszárd, Bátaszék, Bóly és Pécs városok között. Közvetett gyorsforgalmi kapcsolatot biztosít Solt, Baja és Mohács városoknak valamint a szekszárdi és a villányi borvidékeknek.
A tervezési folyamatokban több száz mérnök és technikus vett részt az UNITEF-83 Zrt. generáltevékenysége alatt és tervezése mellett alvállalkozásban.
Projektvezető: Major Gábor
![](https://static.wixstatic.com/media/a3cf7f_a0ecd69bfde14eeb898529bb116338a2.jpg/v1/fill/w_945,h_292,al_c,q_80,usm_0.66_1.00_0.01,enc_avif,quality_auto/a3cf7f_a0ecd69bfde14eeb898529bb116338a2.jpg)
![](https://static.wixstatic.com/media/a3cf7f_a8984510a0c74077b8aeeb30d6cd14c5.png/v1/fill/w_70,h_72,al_c,q_85,usm_0.66_1.00_0.01,enc_avif,quality_auto/a3cf7f_a8984510a0c74077b8aeeb30d6cd14c5.png)
![](https://static.wixstatic.com/media/a3cf7f_a8984510a0c74077b8aeeb30d6cd14c5.png/v1/fill/w_70,h_72,al_c,q_85,usm_0.66_1.00_0.01,enc_avif,quality_auto/a3cf7f_a8984510a0c74077b8aeeb30d6cd14c5.png)
![](https://static.wixstatic.com/media/a3cf7f_88ff848cc8234945a182a4ece4d3957d.png/v1/fill/w_73,h_72,al_c,q_85,usm_0.66_1.00_0.01,enc_avif,quality_auto/a3cf7f_88ff848cc8234945a182a4ece4d3957d.png)